Borte bra, men hjemme best!

Dette bilde er av Aili Sofie på tur i Stavanger. Jeg har mange bilder av henne, men har valgt å publisere minst mulig. På dette bildet var hun bare så nydelig at jeg ikke klarte å dy meg. Min vakreste skatt!

Nå er det lenge siden jeg har skrevet, men nå er jeg tilbake. Det er bare å følge med i dagene fremover. Bare for å ha det er sagt så blir dette et langt innlegg der bildene blir lagt inn nederst.

Endelig har vi kommet hjem etter mange dager på farten. Denne ferien har vi vært på Bømlo (Øysteins familie har hytte der) og i Dyreparken i Kristiansand (som ble en spontantur). Det er deilig å være på ferie, men det er jaggu meg godt å komme hjem igjen. Aili Sofie lyste av glede når hun så lekematta si og de andre lekene. Man kunne tydelig se at hun forsto at hun var hjemme.

Turen startet med fly fra Tromsø til Bergen med SAS. Når vi kom frem overnattet vi en natt på hotell på Scandic Ørnen. Et ganske nytt hotell som lå like ved busstasjonen, noe som passet oss veldig godt siden vi skulle ta buss derfra dagen etter. Hotellet var nydelig og rent. Frokosten var grei uten at det var noe ekstraordinært med den. Frokostgjester er et helt annet kapittel. Ved å sitte og observere andre hotellgjester forsyne seg av frokosten blir jeg nesten irritert. Jeg forstår at man er forskjellig, men det får da være grenser. Her er noe av det vi så: En dame la noen pølser på fatet sitt og smakte på en av dem. Hun ser ut til å ikke like pølsene og dermed legger hun de tilbake igjen på bufféen. En annen dame kjente på alle de halve kiwiene som lå på et fat før hun bestemte seg for hvilken hun skulle ha. Enkelte folk altså.

Så kom bussturen fra Bergen til Bømlo. Den tar 2,5 timer og man må ta en ferge (takk gud for det!). Tidligere har vi tatt Nettbuss sin Buss4You buss som oser komfort med ordentlige skinnlenestoler. Disse turene har gått som en drøm, men nå er disse rutene lagt ned på denne strekningen og vi måtte ta Kystbussen. For å ikke rakke alt for mye ned på denne turen så kan jeg jo nøye meg med å si at Aili Sofie spydde og vi gikk av noen busstopp for tidlig for å unngå at vi også gjorde det samme (les: svingete veier med rykk og napp hver gang bussen stoppet og kjørte videre). Vi var veldig uheldig. Øysteins far kom å hentet oss på Leirvik. De hadde kommet til Bømlo tidligere på dagen fra Sandnes (der tanten til Øystein bor).

Været på Bømlo var ikke det beste. Vi hadde stort sett regn og overskyet vær med noen timer med sol enkelte dager. Dagene ble fylt med båtturer i Kulleseidkanalen, fisking fra kaia etter makrell og krabbe, kjøretur til Brandasund, litt besøk hos familie på hyttene i nærheten, luftgeværskyting og masse by og land på kveldene. Jeg må bare skryte litt av Aili. Jeg har nemlig vært litt bekymra for om hun ville sove i Babyzen Yoyo+ trilla siden man ikke kan legge den helt ned i liggestilling (kun 140 grader i stede for 180 grader som er vanlig). Det viste seg å ikke bli noe problem. Hun har sovet veldig godt i den i flere timer til sammen.

Egentlig skulle vi dra hjem fra Bømlo med samme rute som vi kom, men plutselig fikk vi en ide. Dyreparken! Øystein kjøpte en bil i Sandefjord, vi trenger to biler fra høsten av, og kjørte den til Sandnes for noen uker siden. Faren til Øystein brukte bilen for å komme seg til Bømlo. Tanta og faren til Øystein tilbudte seg å ta buss tilbake slik at vi kunne ta bilen. Turen ble litt bedre, men Aili Sofie klarte ikke finne roen og skrek hvis jeg ikke sang (stakkars søsknene til Øystein som måtte høre på samiske barnesanger i timesvis). Vi overnattet en natt på hotell på Radisson Blu Atlantic. Rommet var ikke spesielt pent og frokosten var ikke noe å skryte av. Det var lite å velge mellom og ikke hadde de vanlig ost eller skinke heller.

Vi leide leiebil fra Stavanger til Kristiansand for å få plass til alle. Bilturen med Aili gikk bedre denne gangen, men hun ville ikke sove så lenge. Jeg måtte sette meg bak sammen med henne og synge litt. Da klarte jeg til og med å tøyse litt med henne også.

Inne på dyreparken kosa vi oss verre. Været var eksepsjonelt bra og jeg klarte å bli solbrent på en liten flekk på skuldra, til tross for at jeg smurte meg nøye (sikkert bh-stroppa som gnisset vekk solkremen siden jeg ikke hadde på meg amme-bh!). Aili storkoset seg med dyrene og man kan tydelig se at hun elsker dyr. Sauene på Kutoppen fikk gjennomgå. Hun "klappet" sauene (les: plukket på sauene) slik at hun satt hun igjen med små ulldotter mellom fingrene. Aili fikk seg to suvenirer. En lemur-tyggeleke og et bambusspisesett fra Hakkebakkeskogen.

Vi sov en natt i Grimstad på Scandic hotellet der. Praktfullt hotell med landekoselig stil. Frokosten var god, men frokostsalen var liten ettersom hotellet var fullt (som det selvfølgelig var når vi var der). Alle skulle visst spise samtidig i tillegg, men gode maten gjorde opp for plassmangelen.

Før vi dro til Stavanger var det en siste dag i dyreparken. Bilturen fra Kristiansand var ikke til å skryte av. Vi dro i syvtida og det er midt i leggetiden til Aili. Tanken var at hun skulle sove store deler av turen, men hun fant ikke roen. Jeg satte meg bak sammen med henne og kosa henne i håret. Da ble det bedre.

Når vi kom til Stavanger skulle vi bo på samme hotell som sist, Raddison Blu Atrantic. Dette er en av de verste hotellene jeg har bodd på selv om rommet var litt bedre sist. Denne gangen kom vi ganske seint. Trøtte og slitne som vi var kom vi inn på rommet til en forferdelig røyklukt. Ikke hadde de klart å sette opp sprinkelseng til Aili heller. Vi orket ikke å mase på dem om dette så Aili sov mellom oss denne natta. Da vi våknet og skulle gå på gulvet ble våre rene sokker marinert i støv og skit. Må bare gjenta meg selv: en av de verste hotellene jeg har bodd på.

Flyturen hjem dagen etter var ikke noe bedre. Aili stakkars var veldig trøtt, men plagdes med å sove. Når hun endelig fant roen og sovnet var det på tide å ta på seg sikkerhetsselen. Hun vrælte helt til vi tok av beltet når vi hadde landet. Jeg merker nå hvor heldig man er når man reiser uten barn, men det å være mor er verdt dette maset.

Her er noen bilder fra turen:

Noen svaner som kom til vika der vi bodde på Bømlo.

En båt i Kulleseidkanalen.

Vår beste venn på turen. Myggnettingen var veldig og lett å bruke. Insektene ble holdt borte.

Vi fant frosk på hytta på Bømlo.

Jeg måtte jo selvfølgelig kysse den selv om det egentlig var en padde.

Fra Scandic hotellet i Grimstad. Nydelig hotell.

Litt fiskesuppe på Gladmat dagene i Stavanger.

Kyssekroken på Sola flyplass. Øystein som viste om den og lokka meg med for å kysse meg der. Den romantikeren altså!

Deilig å komme hjem å hjelpe mamma med å pakke ut av kofferten, som forøvrig fortsatt er full av klær!

Kort oppsummert har ferien vært topp selv om finværet ikke har vært der. Dyreparken var topp, selv om vi burde vært der en dag til for å få med oss alt. Konklusjonen er ikke reis med kystbussen hvis du lett blir bilsyk, syng til barna i bilen og ta på flybeltet før ungen sovner.