Første Perletur!

I Tromsø har vi Ti på topp-turer, mens Vadsø har Perleturer. Flere andre steder i Finnmark er også tilknyttet Perleturer. Her for man også kopp som premie slik som på Ti på topp-turer. For å oppnå kriteriet må man ha gått 7 ulike turer og 6 som barn. Turene her er ikke mange 100 meterene over havet og har nok ikke samme utfordring som i Tromsø med høye fjelltopper. Til gjengjeld får man åpne sletter og lyng, vann og myrer så langt øyet kan se.

Siden vi begynte så seint og at bæremeisen var i Tromsø tok vi de lettere turene som var nærmest. Vi begynte med Øya i Vadsø, der man går til Luftskipsmasta. Denne turen er bare 5 m.o.h. og er en flott tur om man har med barnevogn eller går med små barn. Jeg synes det er så flott med slike tiltak som får folk mer på tur. Hadde det ikke vært for den gangen jeg ble fenget av en reklameplakat for Ti på topp-hefte så hadde jeg kanskje enda syntes det var et ork å gå på tur. Takk for deres engasjement!

Datoen var 28. august og sola skinte på blikkstille vann. Aili Sofie koste seg når hun kunne vandre selv et stykke før hun ble lei på veien tilbake. Da er det fint å ha et par skuldre å sitte på. Når vi kom tilbake til bilen var det en gravemaskin der, noe hun syntes nesten var mer spennende enn å gå på tur.

Også til de spesielt interesserte, en faktastetning om Luftskipsmasta; Den 6. mai 1926 var luftskipet "Norge" på mellomlanding i Vadsø der Roald Amundsen, Lincoln Ellsworth og Umberto Nobile var blant besetningen. Spennende og interessant at de har flydd her med et luftskip. Den dagen skulle man gjerne vært der å sett på fartøyet.

Grunnen til at disse innleggene kommer nå er rett og slett fordi det har skjedd så mye siden da. Når jeg tok henne med på disse turene var jeg ofte alene med henne når Øystein var i Tromsø og jobbet. Da var det ofte nok med bare å komme oss på tur.