Tur 6 - Sørtinden i Finnvikdalen

Da var vi kommet hjem fra Valjok etter en koselig helg i 50-årsdagen til stefaren min. Siden ahkku (bestemor på samisk) ikke har wifi og jeg bare har søppel telenor dekning ble det lite skriving der. Jeg har kosa meg veldig sammen med familien min som jeg ikke har sett på lenge. Ingen ord kan beskrive hvor utrulig flott det var å være i disse trakter.

Onsdagen før vi reiste dro jeg og Aili Sofie til Sørtinden i Finnvikdalen. Vi gikk sammen med Øystein sin stemor og søster. Sørtinden er 471 m.o.h. Vi gikk 3.83 km og brukte 1 time og 40 minutter utenom den pausen vi tok på toppen. Egentlig en fin tur, men vi gikk først til en annen varde enn den som var merket som topp og der postkassa lå. Når vi omsider kom til riktig topp tok vi den egentlige løypa ned. Den var dårlig merket og siden vi ikke hadde gått opp der ble det litt sikk sakk før vi kom til stien vi gikk på først. Turen er perfekt for meisgåere!

Vi måtte prøve ut vind- og solskjermen på bæremeisen. Veldig bra bæremeis altså. Som han Øystein sir: "den har alt, bortsett fra egne bein å gå på!"

Ta med ungene på tur. Mange fine turer å velge mellom både for små og bittesmå.

Funket veldig greit den skjermen.

Endelig på toppen!

Enda en turfie, men når man er på fjellet heter det fjellfie (stemora til Øystein som fant på det og jeg måtte bare stjele det uttrykket).

Mikkel og Lise er også med på tur som vanlig og de er ikke redde for høyder.