Tur 8 - Nonsbu og Nonstinden

Contains affiliate links

Den 13. august klokka 13.13 begynte vi å gå til Nonsbu og Nonstinden. Aili Sofie har vært med på alle turene vi har gått før denne, men denne gangen måtte hun bli hjemme. Turen opp til Nonstinden hadde nok blitt for lang for henne. Jeg og Kristine (en venninne) tok med oss telt, soveposer og liggeunderlag og var klar for en lang og noe tung tur. Vi visste at turen var lang, men dette skulle vi klare.

Nonsbu er 275 m.o.h. og hvis man går fra Tønnsvika er det 14,7 km tur/retur. Vi brukte 2 timer og 20 minutter opp og 1 time og 50 minutter på vei ned, altså 4 timer og 10 minutter til sammen.

Nonstinden er 1113 m.o.h. og hvis man går fra Tønnsvika er den 25,3 km tur/retur. Fra Nonsbu og tilbake dit er det 10,6 km. Vi brukte 4 timer og 45 minutter.

Til sammen på hele turen har vi da brukt 8 timer og 55 minutter. Da har jeg regnet bort tiden vi hadde på toppene og kun tatt med den tiden vi har gått og pauset på vei opp og ned. Etter som dette er en av mine første turer jeg har gått så er jeg mektig imponert. Vi er super spreke, Kristine! Takk for en herlig tur i fantastisk selskap. Du er bare helt fantastisk å gå med!

Da var vi klare for avgang.

Tromsdalstinden sett fra baksiden.

Nydelig utsikt!

Så kom vi omsider fram til hytta. Vi skulle egentlig sove i telt, men siden vi møtte fire jenter som hadde nøkkel dit så bestemte vi oss for at vi også ville sove der. Hytta var delt i to med fire sengeplasser i et rom og to i det andre. I tillegg fantes det to madrasser og noen benker man kunne ligge på. Begge rommene hadde hver sin peis og gasskokeplater.

Mat må en ha!

Mikkel og Lise måtte også være med som vanlig.

Etter at vi hadde satt fra oss tingene på hytta gikk turen videre til Nonstinden. Jeg må nu flire når jeg ser den elva der. Vi måtte over elver. To av de gikk ganske greit, men den siste var helt grusom! Fjellgeita (les: Kristine) hoppa over på steinene som om det var verdens letteste oppgave. Når det derimot var min tur til å gjøre det samme sto jeg lenge å funderte på hvordan jeg skulle få det til. Klarte det på turen opp, men på nedturen måtte vi bruke hundre år på å finne en alternativ rute. Neste gang tar jeg av meg på føttene og vasser over. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg liker vann og skumle elver! Takk for hjelpa, Kristine! Uten deg hadde jeg nok enda stått på den andre sida!

Toppen var helt nydelig å se på. Ser nesten ut som en mann i profil på venstre siden av fjellet. Når vi kom til toppen var det ganske lavt skydekke. I et parti vurderte vi å sette oss ned for å håpe på bedring siden vi ikke klarte å se neste turpinne. Heldigvis gikk det fort.

Litt yoga på toppen er et must.

Mikkel og Lise er litt redde der de sitter å ser utover fjellet, men jeg tror de synes det er greit å bli dratt med på disse toppene.

Viktig med fjellfie på toppen!

Litt av en topp denne Nonstinden altså!

Litt sein middag og kos siden vi valgte å gå til Nonstinden samme dag som vi kom frem. Vi var nok ganske stolte når vi kom til hytta igjen etter en lang og tung topp.

Våre fine kule sko! Salomon Speedcross 3 (trykk på linken for mer info)

På tur ned fra hytta. Jeg ser noe sliten ut etter turen vi hadde dagen før.

Deilig når man endelig er nede fra en lang tur og får i seg litt mat. To slitne kropper er klare for å komme hjem til unger og gubber.